مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23039 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

علت خجالت وكمرويي چيست؟
بروز اين حالت با مجموعه اي از عوامل دروني شما مرتبط است. شناخت اين عوامل مي تواند راه درمان و نجات از مشكل را به شما نشان دهد. راه شناخت اين عوامل بررسي وضعيت خانواده و محيط تربيتي شماست برخلاف تصور تان انتقال كمرويي و خجالت از طريق توارث به شما بسيار بعيد مي نمايد . خواهيد گفت: پس چرا من و پدرم هر دو خجالتي هستيم؟ پاسخ اين است كه شما رفتار پدرتان را به دليل مساعد بودن شرايط تربيتي رونوشت كرده ايد و ناخودآگاه همانند او رفتار مي كنيد. زيرا اين اصل را پذيرفته ايد كه آدمي كمرو هستيد و دقيقا به علت همين پذيرش رفتارهايي متناسب با آن از خود بروز مي دهيد. اكنون ما و شما به يك نتيجه مشترك رسيده ايم و آن اين كه منشأ كمرويي شما اعتقاد به اين اصل است كه: « من آدمي كم رو هستم ». درمان شما نيز وارونه كردن اين اصل پذيرفته شده است. تا آن زمان كه شما نتوانيد جاي اين اصل را با اين اصل كه :«من آدمي كمرو نبوده بلكه رفتاري معتدل و حساب شده دارم» عوض كنيد وضع به همين منوال خواهد بود. اقدام شما در خواندن دعا در جمع و يا اذان گفتن كاري بسيار بجا و در مسير درمان شما بوده است. آن را با تمام قوا ادامه دهيد ولي انتظار نداشته باشيد كه ديدگاه ديگران با يك حركت درباره شما تغيير كند. تعريف رفتار ديگران از شخصيت شما زماني تفاوت پيدا خواهد كرد كه تمام رفتارهاي شما به سمت تعادل حركت كند. بنابراين شما با توكل بر خداوند و يقين به حصول نتيجه به برنامه ذيل عمل نماييد. 1- از خداوند براي غلبه بر مشكلات خويش استمداد كنيد. 2- شب ها موقع خوابيدن و آرامش بدن اين جملات را به آرامي تكرار كنيد: من به هيچ وجه كمرو نيستم. من قادرم هر سخني را كه مي خواهم ابراز دارم. من از ديگران هيچ هراسي ندارم. من قادر خواهم بود آن گونه كه دوست دارم باشم. 3- سركلاس و در هر محفل ديگر سخن خود را به هر صورت ابراز كنيد هرچند ديگران به شما بخندند تحمل كنيد و به پيش برويد. 4- در برنامه هاي جمعي شركت فعال داشته باشيد. كوتاه سخن اينكه شما براي اين كه حتي به گوينده اي زبردست تبديل شويد هيچ چيز كم نداريد تنها مانع شما باور شماست (باور به كمرويي و خجالتي بودن). اين باور را عوض كنيد همه چيز عوض خواهد شد. «{/Bإِنَّ اَللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ {w13-22w}{I13:11I}/} . خداوند حال هيچ قومي را دگرگون نخواهد كرد تا زماني كه آن مردم حالشان را تغيير دهند» (سوره رعد آيه 11).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.